Processen

Farveprøver
Glazing

PROCESSEN FRA EN KLUMP BLØD GRÅ LER… TIL KERAMISK KUNST MED KANT…

Fra tanke…Til mål…

Jeg har sjældent en TANKE / IDE (plan) når jeg går i gang med at lege med ler… (jow selvfølgelig ind imellem – det tager bare oftest en drejning i en helt anden retning alligevel).
Jeg tager en klump i hænderne – og nogle timer / døgn  efter står der pludselig et lille kunstværk foran mig…
Jeg fungerer ikke med firkantede planer, rutiner og armbåndsur… jeg søger derimod roen – og finder den i min keramik… jeg nyder min egen vej rundt i cirkler og lander lige præcis der hvor det passer mig.
Målet må gerne være utilregneligt og atypisk – krøllet.

Reclaimed stentøjsler / genbrugsler

Er rester af mange forskellige slags ler, som er opsamlet og gemt over tid. Ler-resterne blødes op i rigeligt vand, og håndæltes til en lind grød – det er så fedt at køre hænderne igennem det ekstremt bløde ælte.
Efterfølgende skal vandet igen trækkes ud af lermassen, det foregår på gipsplader og æltes – jeg ælter det dog ikke helt igennem – og derved opnås der forskellige lækre marmoreringer i det færdige resultat. Samt de kan skinne igennem nogle glasurer, og derved opnå helt nye changerende farver.
Jeg lader gerne leret hvile i mindst 4 uger, inden det igen tages i brug.
Mit ”eget ler” er ekstremt blødt ift. købeler – det er meget lækkert at formgive og arbejde med.
Glaseret stentøj er vandtæt, især den helt fine slags.
Mit genbrugsler indeholder en del chamotte, som er små grove lerkorn – dette kan gøre, at skærven har en lille mulighed for at afgive lidt fugt, hvis emnet skal bruges som vase.
Så husk altid filt- eller gummidutter under din keramik (så ridser det heller ikke bordet).
OBS alt keramik kan i øvrigt danne kondens under bunden.

Tørring af værk

Dette kan tage mange uger, især ved skulpturer – går denne proces for hurtigt, er risikoen for revner meget stor.

Første brænding

Efter mine emner har tørret skal de forglødes – det er en brænding på 980 grader, som gør at keramikken, kun lige er så brændt, at den er fin at håndtere (men ret skrøbelig) samt den er stadig ”åben” i skærven og kan suge glasuren.
Selve brændingen tager godt 10 timer, men da ovn og indhold skal ned på under 100 grader inden jeg kan åbne, går der mellem 24-36 timer.

Glasering

Jeg påmaler alle mine glasurer i 3 lag med pensel.
Jeg leger med mine glasurer på min keramik som andre gør med maling på et lærred.
Jeg holder mig mest til grøn, turkis og jordfarverne.

Glasurbrænding

Sidste brænding – her bliver min keramik så varm at ler og glasur simpelthen smelter sammen. Jeg brænder på 1240-1250 grader – igen 24-36 timer fra start til åbning af ovn.
Jeg kan aldrig helt vide hvordan min keramik kommer til at se ud – og glasuren kan få forskellige udtryk og farve, alt efter hvor i ovnen det placeres i brænding nummer to – da få grader fx fra bunden til toppen af ovnen, kan give store udslag – Så det er altid som juleaften når jeg åbner en ovn.
Min mand sagde på et tidspunkt: “Glazing is like a box of filled chocolate – you’ll never know what you get…” inspired by Forrest Gump… og han har så ret – og det er fedt.

Frostsikker

Man kan generelt sige at stentøj er frostsikker. Men det kommer også an på formen – er det fx en form der kan komme til at stå vand i – vil den kunne springe i frost.
Derfor:
Kugler – åbning skal vende nedad i frostvejr.
Beholdere, fade, skåle hvor der kan samles vand i emnet, bør ikke stå ude i frostvejr.
Fryser vandet til is, kan det sprænge dit stentøj.

Glazing, mostly with Amaco, pt
Handglazing ceramic plate
glasering med pensel glasur
Glasering med penselglasur
pladeteknik krus
Kvætse
Purple handcrafted ceramics
Amaco Potters Choice glazes
Twist
Jerry
Nummer “Seven”
40 cm høj